zondag 16 januari 2011

Super lekkere kaaskoekjes

Deze mama is nogal aan het bakken geslagen. Want tja als je zo nodig gezond wilt eten is mijn motto dat je het het beste zelf kan maken.
Zo had ik besloten tomatensoep te maken voor de lunch en omdat ik geen tijd had om brood te bakken en absoluut geen wit brood eet. Ging ik even snuffelen in mijn nieuwe kookboek de Dikke Vegetariër. Dat leverde deze super super lekkere kaaskoekjes op.

Het recept voor de kaaskoekjes:
125 gram roomboter (koud en in blokjes)
240 gram halfharde kaas (gruyere, cheddar, pecerino, geitenkaas, wat je lekker vind een pittigere kaas is het lekkerste dus ik zou geen jonge kaas nemen)
190 gram bloem (ik gebruikte speltbloem)
1 losgeklopt ei
halve theelepel zout
1 eetlepel paprikapoeder (ik gebruikte 1 theelepel)
en een halve theelepel cayennepeper (deze liet ik weg voor de kids)

Hoe maak je ze?
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Meng alle ingrediënten in de keukenmachine tot het mengsels op grove broodkruimels lijkt. (het kan ook met een vork, maar je bent dan wel even bezig)

Vorm balletjes met een doorsnee van ongeveer 2 en halve centimeter.

Balletjes maken (let op die grote roze bal LOL de baby deed ook mee)


Nog meer balletjes maken (je hebt er rustig 40 hoor)

Leg de balletjes met 4 cm tussenruimte op een licht ingevette bakplaat (of gebruik bakpapier op de plaat of een rooster). Druk elk bolletje met je vingers een beetje plat.


Lekker bakken in de oven.

Bak de kaaskoekjes 10 minuten tot ze opgeblazen en goudbruin zijn.
Laat ze vervolgens op een rooster volledig afkoelen en strooi er desgewenst nog wat paprikapoeder over.


Een hele berg lekkers!!

Stop ze vervolgens allemaal in een grote bak, ga ergens zitten waar geen gezinsleden of huisdieren zijn en eet ze allemaal lekker zelf op, want ze zijn vééls te lekker om te delen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten