zondag 9 januari 2011

Deze week las ik Skinny Bitch

Mensen die me kennen weten dat ik gigantische voedselfreak ben, en dan wel op de manier van gezonde voeding. Al een tijdje wilde ik dit boek hebben en aangezien ik door al mijn andere foodbooks heen was, vond ik het tijd voor een nieuwe en de recensies waren zeer positief.
Dus kocht ik het boek en ik kan jullie zeggen, ik was verbaasd, leerde bij en heb zitten janken als een klein kind.
Het stuk van het dierenleed, wist ik, iedereen weet het. Maar om het weer even zó duidelijk te lezen, de mishandelingen, het leed, mijn hart bloedt echt waar.... En dan bedenk ik me dat er dus mensen zijn die dit doen, die deze dieren zo mishandelen, en ik heb het niet over lullige dingen hoor. We hebben het over ogen uitsteken voor de lol, gebroken poten, castraties zonder verdoving, verkrachtingen met bezemstelen, dieren die overlijden tijdens transport, dieren waar poten afgerukt worden terwijl ze nog leven. Dit zijn slechts luttele voorbeelden die nog geen reet voorstellen in vergelijking met de werkelijkheid en toch eten mensen elke dag weer dit dierenleed, sluiten ze hun ogen er voor en proppen nog even fijn hun mond vol met dat "heerlijke" stukje vlees.
En dat de onwetenden dit nou doen, maar hoe zit het met die mensen die beweren zo van de natuur te houden? Mensen die bv actie voeren tegen het afschieten van herten, of het bedreigen van een bepaalde vogel. Weet je, die mensen zouden zich eigenlijk drukker moeten maken om onze veen industrie, dan om dat hert wat afgeschoten wordt. Want dat hert heeft tenminste daglicht gezien en is niet mishandeld en zijn lichtje ging meteen uit met 1 enkele kogel.
Ik zou willen dat als er dan zo nodig dieren dood gemaakt moeten worden, het dan ook zo humaan zou kunnen. Ook de mythe van de biologische dieren onderkomen niet aan deze mishandelingen. De dieren hebben een goed leven gehad. Maar ze ondergaan de zelfde mishandelingen tijdens het transport en de slacht als hun bio-industrie soortgenoten. Te triest voor woorden dus. En dan te bedenken dat we niet eens vlees nodig hebben om te kunnen leven, verre van eigenlijk, ons lichaam is er niet eens voor gemaakt.
Zulke dingen zetten me zo aan het denken en laten me schamen voor het feit dat ik een mens ben, dat ik er niks aan kan doen, ja wakker dier steunen, geen vlees, eten, andere mensen bewust proberen te maken. Maar het lot van al deze dieren blijft daarmee niet bespaard :(
En dat frustreert me mateloos, hoe kan iemand nou zijn ogen sluiten voor zoiets?

Maar dat was niet het enigste hoor, sowieso onze hele voedselindustrie... je schrikt als je weet wat we eten, wat we binnen krijgen.
Mensen weigeren na te denken, de industrie speelt daar op in, maakt het ons steeds makkelijker en we slikken het allemaal als zoete koek.
Denk je echt dat het "ik kies bewust logo" zorgt dat je bewust kiest?
Nee lieve mensen, het zorgt ervoor dat je meer producten koopt van de grote fabrikanten. Mijn ogen zijn nog meer open, ik ben nog meer wakker dan dat ik al was, en ik zal blijven strijden voor gezond en eerlijk eten, hoe klein mijn bijdrage ook is.

Dus mensen wil je meer weten, gezonder eten, je bijdrage doe aan deze wereld, lees dit boek dan eens. Je zal wakker worden en wordt je dat niet van dit boek...nou dan schaar ik je onder de categorie hopeloos, harteloos verloren geval. En daarbij je hebt maar 1 lichaam, daar moet zuinig op zijn. Dus wordt wakker!

5 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk! Eigenlijk moet ik ook weer stoppen met vlees eten, al is het heel weinig en heel biologisch. Feit blijft dat er iemand is vermoord voor jouw eten. Thanx voor de herinnering waarom ik was gestopt met vlees eten...

    Ik kan me ook altijd goed ergeren aan mensen die met een lap kiloknallervlees op bord verontwaardigd doen over een hondje dat een berg wordt afgegooid. Niet dat dat leuk is maar toch.

    En dat logo: ook helemaal gelijk. Te belachelijk voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel ze ongetwijfeld met veel dingen gelijk zullen hebben, denk ik toch niet dat het wat voor mij zal zijn, ik denk dat ik me na enige bladzijden ga ergeren aan het gestomme doos en luie teef gedoe. Humoristisch bedoeld of niet.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet zeggen Haagje dat het meevalt. De vertaalster zegt ook van ik heb niet alles vertaald want achter elke zin fuck zeggen...tja dat levert geen bijdrage.
    Het is eigenlijk het eerste hoofdstuk waar dat een paar keer voorbij komt maar door de rest van het boek eigenlijk niet, dat is toch wat serieuzer.
    Maar eerlijk is eerlijk het is een aanpak waar je van moet houden. :-)
    Liefs Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou weet je ik ben er niet van geschokt ofzo, ik heb wel erger meegemaakt, ik was tenslotte jongerenwerker en dan hoor je nog weleens iets voorbij vliegen. Ik vond dat de jongeren zich als ze zichzelf respecteerden niet zo aan moesten laten spreken, waarom zou je je dan wel door een boek zo aan moeten laten spreken. Het is een cultuur die ik graag zou doorbreken. Maar ik zal het eens in de boekenwinkel doorbladeren om te zien of ik het ook vind meevallen. Gisteren kwam ik op het net wel een ander boekje tegen van iemand die aan de Keuringsdienst van waarde meewerkt, maar helaas ik kan het niet meer terug vinden. Dus als iemand weet wat ik bedoel, vertel het me graag.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vandaag in het boek begonnen en schrok echt oprecht van bepaalde dingen en dan ben ik nog eens heel ver in. Ik wil eigenlijk ook verder lezen omdat het echt me alert maakt op me eten alleen al.

    BeantwoordenVerwijderen