woensdag 20 oktober 2010

Bijna Samhain

Zaterdag is het zo ver, Samhain, je kan het zien als Keltisch oud en nieuw. Dan begint het nieuwe jaarwiel en wandelen we opnieuw het labyrint in. De tijd waarin de sluiers dun zijn en de overledenen dicht bij ons zijn.
Het is mijn favo jaarfeest. Ik ben er ook wel aan toe om opnieuw het labyrint in te lopen. Ik heb veel achter me gelaten en stap er nu heel anders in dan bijvoorbeeld verleden jaar. Toen was ik volop bezig met mijn operatie en nu het bijna Samhain is, realiseer ik me dat het in december al weer bijna een jaar geleden is dat ik mijn operatie heb gehad en hoe snel de tijd gaat en hoe de dingen kunnen veranderen.
Ook dit jaar zal ik Samhain met een aantal mensen vieren en ik heb erg veel zin in de ceremonie. Ik heb het hele ritueel al uitgewerkt en we gaan mooie dingen doen, zoals appelwenskaarsjes maken, een wensen mandala, trommelen, vuur maken en een heling, en uiteraard zullen we contact maken met onze voorouders.
Nu alleen hopen dat het weer een beetje wilt meewerken zodat we ook echt fikkie kunnen stoken. Ik wil graag het haar van mijn trommel verbranden wat ik afgeschoren heb om nog bepaalde dingen te kunnen afsluiten en te kunnen bekrachtigen voor de toekomst.
Dus ik ga maar van het beste uit :D
Voorafgaand aan de viering geef ik ook die middag een workshop waarbij ik met een groep de natuur ik ga om ze te leren shapeshiften en de wijsheid van bomen en dieren tot zich te nemen. Ook iets leuks! Om vervolgens met de mensen die blijven voor de viering samen te eten.
Ik vind het heerlijk om de mensen weer te zien die mee zijn geweest naar Glastonbury al is het jammer dat daar toch een gat is in ontstaan. Maar ja zulke dingen gebeuren en vallen uiteindelijk wel weer op hun plek denk ik dan maar.
Ik ben heel benieuwd wat het nieuwe jaar zal brengen, vooral vernieuwing denk ik. Ik heb zoveel plannen, we hebben zoveel plannen en zoveel leuke en mooie dingen in het vooruitzicht. Een baby, manlief met zijn baan, ik met de voorbereidingen met de opleiding die ik ga doen... zo mooi allemaal. Geen idee waar het ons gaat brengen, maar ik heb het gevoel dat het wel goed komt allemaal. Voor het eerst sinds tijden heb ik een bepaalde rust en voel ik geen stress. Een geheel nieuwe ervaring moet ik zeggen. Ik geniet van het feit dat de dagen korter worden en dat we als gezin gezellig samen zijn. Want ons gezin was inmiddels uitgeput van alle tegenslagen, stress en het vechten. En ik vind het fijn samen te zijn, te genieten van de warmte en de gezelligheid. Te zien hoe mijn kleinste mannetje geniet van het naar school gaan en hoe ik daar toch een handje in kan helpen, ik geniet van mijn 2 oudste zonen die toch ook hun draai en daarmee een stuk van hun geluk lijken te hebben gevonden. Ik geniet van mijn huisdieren, mijn 2 oude sokhonden waarvan ik voor elke dag dat ze er nog zijn dankbaar ben, al mijn katten en hun streken. Ja het gaat wel lekker en voor Samhain dit jaar ben ik niet bang. Ik ga met opgeheven hoofd het labyrint in, de ketel ben ik al in geweest, ik heb er in gezwommen en ben er in verzopen, voor mij dit jaar alleen de schaduw op mijn eigen manier en voor die schaduw ben ik absoluut niet bang, ik verwelkom haar als een lang verloren zuster.
Ik zal me verdrinken in een innige vorm van liefde die ik lang verloren was.
Ik ben er klaar voor, kom maar op!

I will spread my wings and fly! The world is mine! :-)

2 opmerkingen:

  1. Heel veel plezier met Samhain dit jaar. Fijn dat het je zo'n goed gevoel geeft. Dit wordt mijn eerste Samhain viering en ik wil het graag thuis met de kindjes doen. Geen idee nog hoe ik het ga invullen, het is allemaal nog nieuw voor mij.

    In ieder geval veel plezier met de ceremonie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon simpel houden :-) Pompoen uithollen en een kaarsje erin, vuur maken (desnoods heel veel kaarsjes neerzetten) en praten over dingen die ze leuk vinden, uhm ff denken hoor... Iets knutselen zoals een pompoen, heksje, uil, spookje, nou ja iets wat past bij deze tijd van het jaar.
    Samen lekker eten. Het hoeft niet moeilijk te zijn :-) Het is het gevoel wat telt. Wij zetten ook altijd een leeg bord neer op tafel voor de overledenen om ze welkom te heten aan tafel.

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen