woensdag 8 september 2010

Natuurlijk Ouderschap

Het is fijn om te weten dat er nog meer "idioten" als ik bestaan. En met idioten bedoel ik andere ouders die zich bezig houden met de zelfde soort opvoeding als ik. Het blijkt namelijk een naam te hebben. Namelijk natuurlijk ouderschap. Nou ik had het never nooit geweten als ik niet van de week een boek had gelezen, wat ik overigens al een keer gelezen had, het ineens weer tegen kwam.
Ik ging ff snuffelen op google en kwam op wat sites en vond één en al herkenning. Maar wat houdt dat nou in natuurlijk ouderschap (ook wel attachement parenting)?
Nou om wat voorbeelden te noemen:
Positieve dicipline
Kinderen lekker bij je laten slapen
Lekker lang borstvoeding geven
Veel vasthouden en knuffelen
Kinderen in contact brengen met de natuur

En nog veel meer dingen eigenlijk. Het belangrijkste is eigenlijk toch wel dat kinderen zich heel vast kunnen hechten aan hun ouders, als veilige haven, en eigenlijk begint dan al met de zwangerschap. Ik vond het heel mooi om te lezen dat ik dit zelf dus ook allemaal al deed met mijn zoontje en dat het dus een naam heeft. Want oh mij Godin wat heb ik een commentaar gehad op het feit dat Riven bij ons in bed sliep, ik hem leerde over de Godin, en eigenlijk zelden straf gaf, maar altijd een gesprek aan ging met m'n peuter. Dus trots bekruipt mij wel een beetje dat ik toch mijn eigen gevoel heb gevolgd en het dus een naampje heeft met veel voorstanders :-)
Zelfs de keuze voor de vrije school sluit geweldig aan bij dit soort ouderschap. Dus Thess blij ;-)

Maar om me nou nog blijer te maken, vond ik hier gisteren ook een tijdschrift over en tot mijn grote verbazing, en vooral verassing stond er een ritueel in om met je kinderen te doen met volle maan. Wel heb je ooit!! Wat geweldig!! Ik gelijk overtuigt en lid geworden natuurlijk :D

Leuk dat sommige dingen ineens zo samen kunnen vallen. Gisteren heb ik ook een draagdoek besteld voor de baby. Met een Godin erop geborduurd :-)
En tot mijn grote vreugd kreeg ik gisteren de Ikea-gids binnen, dus ik ben al druk bezig met babykamers en nieuwe dingen...ppff ik ga mezelf zo over de kop werken dat willen jullie niet weten. Laat ik eerst maar eens beginnen met de keuken verven, dat staat al een week te wachten op me :D

En een kop thee zou ook niet misstaan als je net uit bed bent. Thee dus!
Fijne dag!
Thessa

2 opmerkingen:

  1. Een mooi boek hierover is:
    Ouderschap vanuit je hart van Lida van Ruijven
    maar ook in de Groeiwijzerserie staan fijne weetjes en tips, ook al zijn deze meer gebaseerd op de antroposofische visie.
    Ik denk dat mijn/onze manier van opvoeden een beetje tussen deze twee in ligt. Het belangrijkste vind ik onvoorwaardelijk van je kinderen houden en naar ze luisteren(letterlijk en lichaamstaal)
    Enne begin de nestdrang nu al de kop op te steken???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij heb ik dat boek besteld gisteren :-)

    Ja antroposofie vind ik ook wel mooi maar is het niet net helemaal voor mij. Dus wat je zegt het ligt er tussen in :-) En dat is goed volgens mij. En ja de nesteldrang is enorm. Ik wil te veel. De keuken is al half verbouwd en moet nu geschilderd worden. In oktober de trappen bekleden en dan in november beginnen aan de woonkamer en vanaf december kinderkamer/onze slaapkamer op orde maken...dus nestdrag...mwah hoe kom je daaaaar nou bij? :P

    BeantwoordenVerwijderen