woensdag 8 september 2010

Kopzorgen

Kinderen grootbrengen is niet niks. Mijn zoon gaat nu een dikke 2 weken naar de basisschool en in die twee weken is hem al een gat in zijn hoofd geslagen want ik moest laten hechten, en kwam hij dinsdag compleet ontdaan thuis omdat 2 kinderen tegen hem hadden gezegd morgen ben je dood.
Let wel we hebben het hier over kindjes van 4 en 5 jaar....
Ik ben dan in staat om die klas in te lopen en even te melden dat de eerst volgende clown die zoiets tegen mijn kind durft te zeggen er de volgende keer wel achter zal komen wat DOOD nou precies is....
Maar ja... volgens mij is dat niet helemaal aardig enzo en maak ik me dan niet bijster populair bij de andere ouders. Dus houdt ik mijn mond en kijk ik het stilzwijgend aan.
Mijn thuissituatie is niet allerdaags. Mijn oudste kinderen wonen bij hun vader en zijn hier om het weekend. Nu de jongste naar school gaat kom eigenlijk naar voren hoe moeilijk hij het soms heeft. En uiteraard zie ik dat ook wel. Maar goed is het niet. In de klas is Riven best rustig maar wel wat angstig. Alleen onder de vleugels van de juf wordt en een beetje en druktemakertje, maar eenmaal buiten slaat hij dicht en raakt hij in paniek. Zijn gedrag is heel verdedigend. En daar is het woordje wat mij triggert...verdedigend.... Altijd als zijn broers hier zijn moet hij vechten, vechten voor zijn plek, zijn speelgoed, zijn aandacht en hij wordt alleen maar buiten gesloten. In de klas uit dit gevoel zich dus ook en dat vind ik zó vervelend voor hem.

Dit zijn de momenten dat ik zó blij ben met deze onverwachte zwangerschap, want straks heeft Riven iets wat echt van hém is. Dan is hij óók een grote broer. En ik hoop dat hem dat een flinke boost in zijn zelfvertrouwen zal geven. Want mijn zelfvertrouwen krijgt door dit alles een flinke knauw.
Wie wilt zijn kind nou zo onzeker en bang zien? Niemand toch?

Gelukkig vind hij het wel heel leuk om naar school te gaan en dat maakt gelukkig een hele hoop goed. Voor mij is het ook fijn dat het maar tot 13 uur duurt. In de middag is hij gewoon lekker thuis bij mij en rommelen we samen lekker aan.
Ik weet dat je als ouder ook blijft groeien...maar die groeipijnen...ppfff die zou ik me liever bespaard zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten