zondag 20 maart 2011

Maanritueel met Niiv

Mijn dochter is met nieuwe (donkere) maan geboren. Voor mij heel bijzonder, de donkere maan staat voor vele mysterieën, mythen en legendes. En staat in verbinding met mijn schuts Godin.
Ik vond het mooi om met volle maan mijn dochter te zegenen om zo een soort balans mee te geven van donker en licht. Gisteren was de maan super mooi en helder en we hadden gelukkig geen bewolking. Zowel in mijn slaap als badkamer schijnt dan in de vroege avond de maan en werkelijk alles licht dan blauw op. Ik kan daar geen genoeg van krijgen. Soms ben ik jaloers op Riven want in zijn kamer schijnt de maan de hele avond en nacht en kan je haar hele gang volgen aan de hemel. Ik zou het bijna overwegen om van kamer te ruilen alleen al door dat feit!

Maar goed, terug naar Niiv. In de badkamer heb ik haar de maan laten zien. Hier was het donker en deze kamer licht het meeste op. Heel even had de maan haar blik te pakken en dat vond ik heel lief om te zien. Ik vond het bijzonder om samen zo in dat blauwe schijnsel te staan. Zelf lichtte ik ook helemaal op in het blauwe licht, mijn huid is zo wit dat ik het haast terug lijk te kaatsen ;-)
Na zo even te hebben gestaan ben ik met haar op bed gekropen en daar zo weinig mogelijk licht aan gedaan om zo ook ten volle het licht van de maan te kunnen voelen en zien.
Mijn kleine meisje had inmiddels trek en ik installeerde me om haar te kunnen voeden.
En zo samen in het licht van de maan, in haar blik, riep ik zachtjes 1 voor 1 de richtingen aan, en vroeg elke richting om een zegening voor mijn dochter. Ik verbond haar met de aarde, en vroeg de Godin onder andere haar te gronden en vast te houden in haar liefdevolle schoot.Ik vroeg de wezens haar wijsheid bij te brengen wanneer nodig. Ik beloofde haar in ruil mijn dochter de wijsheid van de planten, bomen en dieren bij te brengen. En zoveel mogelijk respect voor Moeder Aarde.

Aarde

In het oosten vroeg ik om de kracht voor communicatie, om te zingen en te dansen. Voor mooie dromen en de kracht van het mysterie. De kracht om te vliegen met de vogels en te luisteren naar de stemmen van de sylphen. Ik beloofde haar te leren over de vogels, de elfen en te leren geloven in haar dromen en haar daarin te steunen.

Lucht

In het zuiden vroeg om de kracht van vuur, voor passie in haar leven, om te durven springen in het diepe als het nodig zou zijn. Om vertrouwen in zichzelf. Vertrouwen in de wereld, hoe zwart deze soms ook lijkt. Ik vroeg om haar vuur nooit te laten doven, haar altijd het vlammetje van haar ziel te laten zien.
Ik zou haar leren om te geloven in zichzelf, zou haar leren dat vuur een goed iets is. Ik zou haar leren haar passies te volgen.

Vuur

In het westen vroeg ik om de kracht van water. Ik vroeg voor haar de speelsheid van de otter en de wijsheid van de zalm en de mysterie van de kikker. Ik wenste voor haar te zwemmen met de selkies en zich thuis te voelen in het water. Ik vroeg of ze altijd thuis mocht komen in het element van water, haar element. En daar ten alle tijd troost, heling en reiniging te ontvangen. Ik zou haar leren waar haar thuis was....

Water

Je begrijpt ik heb veel meer gesproken dan dit, maar dit waren de grove lijnen. Op zulke momenten spreek ik uit mijn hart en die woorden kan ik niet allemaal terug halen. Ik eindige met een dankwoord en hield toen "gewoon" dankbaar mijn kleine meisje vast, die zo heerlijk bij me lag te drinken en inmiddels in slaap was gevallen. En zo zaten we nog even in het licht van de maan. Waarop ik haar neerlegde en naast haar kroop, het licht uit deed en zo vielen we samen in slaap en stapten we samen de nevelen binnen van de andere werelden.....hand in hand.....

Blessed Be



2 opmerkingen:

  1. mooi.
    Blessed little one, daughter of the moon, little sister of all water creatures, welcome to this world.
    blessed be
    Liefs,
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, je maakt me stil. Heel mooi dat je dit kunt doen voor je meisje!

    BeantwoordenVerwijderen