dinsdag 8 maart 2011

Kraamzorg van hel naar hemel

Na veel sputteren van mij ging ik overstag voor kraamzorg zoals de meeste hier wel gelezen hebben. De reden, hulp bij de borstvoeding.
In het ziekenhuis dronk Niiv heel goed. En plaste genoeg.
Dus ik was helemaal blij, ik wilde dit zó graag.

Maar zondag kwam de kraamzorg en die besloot zonder overleg dat Niiv bijgevoed moest worden en ging doodleuk op eigen houtje Niiv voeden met kunstvoeding. Want ze had een luier met gelige plas....
Compleet overrompeld lieten wij dit toe.
Deze mevrouw nam zo wat alles over, maar dan wel op de manier dat mijn man zijn poten uit zijn reet moest lopen en zij lekker zat te beppen.
De enige zorg voor moeder en kind was dat ze Niiv in bad deed. Daarbij kwam ze anderhalf uur te laat en bleef veel langer dan dat de afspraak was.

Ik voelde me zó verschrikkelijk onzeker, want volgens haar had ik toch te weinig melk.... ik ben toch ook door blijven voeden en op advies gaven we na elke voeding wat lepeltjes kunstvoeding.
Maar van zondag op maandagnacht ging het mis. Niiv leek  niet te willen happen, raakte in paniek, ik raakte in paniek, dus hebben we een flesje gegeven.
Want wij dachten dat ze dat makkelijker vond en niet meer wilde drinken bij me omdat ik toch te weinig had en die kunstvoeding was voor haar lekker makkelijk elke keer, dat kost amper moeite.

De volgende dag kwam mevrouw kraamzorg weer, we keken er niet naar uit, Riven had ons zelfs gevraagd of ze asjeblieft niet kwam.....
En hoe gaat het? En ik durfde amper toe te geven dat ik een flesje had gegeven. Ach ja joh zegt ze je hebt het geprobeerd. Ja je kan kolven natuurlijk, maar dan zie je zelf wat een teleurstelling het is als er maar 3 druppels komen. Dus ik durfde niks meer te zeggen en voelde me echt gigantisch kut :(

Dus gisteren de fles gegeven, met flinke tegenzin en nog ergere pijn in mijn hart.

Gelukkig zouden we vandaag een ander krijgen. Maar ja de lood zat ons inmiddels in de schoenen na onze eerste kraamhulp.
En als klap op de vuurpijl kreeg ik vanmorgen een gigantische huilbui toen ik met omkleden de melk uit mijn borsten zag lopen. Ik kon alleen nog maar janken en voelde me zo rot en zo gefaald :(
Toen ik net uitgesnottert was kwam de nieuwe kraamhulp.
Ja toen zei vroeg hoe het ging begon ik meteen weer te brullen... máár deze wist van aanpakken, nou meid dan gaan we het toch nog proberen want het is niet te laat.
Gelukkig had Niiv maar een heel klein beetje gedronken vanmorgen dus de kans was groot dat ze honger zou hebben. Al was ik doodsbang dat ze niet meer zou aanhappen.
Boven werd ze weer gewogen, en werd ze goed wakker, want ja van een schone luier aandoen krijg je koude billen en daar is madam niet zo van.

Gaga, zoals mijn kraamhulp heet, leerde me meteen en fijne houding om haar aan te leggen zodat ik haar goed kon zien en dus ook kon zien wat ze deed, en leerde me ook hoe ik haar moest stimuleren om te drinken. En warempel ze hapte goed aan én dronk!
Tijdens het drinken kwam de verloskundige binnen en ook zei schrok een beetje van mijn verhaal. Dus meteen een plan. Niiv moet nu uit beide borsten drinken, en daarna moet ik kolven en het gekolfde geven. Ze moet 30 tot 40 ml bijvoeding krijgen naast het drinken aan de borst. En heb ik maar weet ik veel 15 ml gekolfd dan moet ik dat bijvullen met kunstvoeding zodat ze wel genoeg binnen krijgt. En deze voeding moeten we fingerfeeden of geven met een cupje.
Jeetje wat voelde ik me blij en wat een opluchting, ik heb gewoon een hele goede kans dat het lukt, mits ik erbij kolf. Bijna mijn wens laten vernielen door een stomme mevrouw :(
Van Gaga kreeg ik even een kolf te leen zodat ik de dag doorkom en manlief is er nu 1 halen voor me voor onszelf.

Ik heb nu tenminste weer goede hoop en ben héél blij met mijn nieuwe kraamhulp. Ze beloofde vanmiddag nog even langs te komen of anders te bellen om te kijken hoe het gaat en ook de verloskundige zou bellen.
Ik voel me echt opgelucht, door het goede advies, de goede hulp en toch ook wel de enorme huilbui.

Niivje ligt nu lekker op mijn borst te slapen en mag zo weer wakker worden gemaakt voor de volgende voeding, aan de borst! :-)
En dan mag manlief haar nog een beetje bijvoeden met het fingerfeedsysteem.
We komen er wel, de wens is er in ieder geval :-)

3 opmerkingen:

  1. Goed om te lezen dat alles in orde komt. Wat een BS van die kraamhulp zeg, goed dat ze weg is. Zo maar melkpoeder geven? Zou een klacht indienen bij het bureau waar ze voor werkt.

    Wat je kolft, zegt helemaal niets over de hoeveelheid melk die Niiv binnenkrijgt hoor!

    Echt super dat het goed gaat komen!

    Misschien nog een tip (als ik je die mag geven): zo'n ziekenhuiskolf huren (kan wonderen doen voor je productie) en borstvoedingsthee drinken. En verder zijn nachtvoedingen goed omdat je oxytocine-gehalte dan veel hoger is :)

    Maar waarom moet je bijvoeden trouwens? Is toch beter voor je productie als ze gewoon weer bij jou komt als ze honger heeft?

    Sorry, wil niet betweterig overkomen hoor, je doet het super nu! Heb zelf ook de nodige problemen gehad met bv geven en weet hoe balen het is als dingen niet lopen zoals je zou willen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Thessa
    Gefeliciteerd met jullie dochter Niiv..
    Wat heerlijk dat alles weer voortvarend gaat..
    Geweldig Hoor!
    Gr Henk

    p.s. En nu lekker genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn draken van kraamhulpen, maar er zijn ook lieverds. Ik kan daar wel een boek over vol schrijven. Gelukkig heeft jouw draak plaats gemaakt voor een lieverd. Het verbaasd me oprecht dat ze nog steeds zomaar bijvoeding geven. Ik dacht dat dat toch wel behoorlijk achterhaald was. Vergeet de nare dingen maar snel en richt je fijn op je mooie dochter.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen