donderdag 4 november 2010

Grote (lieve) Kat



Al mijn hele leven heb ik wel iets met katten, ik heb ze dan ook al mijn hele leven als huisdier en momenteel lopen er 6 rond in huis :-)
Ook heb ik altijd fascinatie gehad voor de grote katten, erger nog als mensen mij moeten vergelijken met een dier dan is het vaak een panter of een leeuwin.
Ooit heb ik al een meisje van een jaar of 11 een zwarte panter geaaid. Dat mocht uiteraard niet, en er werd gewaarschuwd niet aan haar te komen want ze was zwanger. Maar de aantrekkingskracht was zó groot dat ik niks anders kon doen dan het dier aanraken, waarop ze tot grote verbazing begon te spinnen.
Ik ben nooit vergeten hoe de vacht van dit prachtige dier voelde en de ervaring die er bij hoorde.

Gisteren na mijn blog over de merrie ben ik gaan lezen over de clanmoeder waar ik me momenteel in verdiep. Ik las haar hele verhaal en tot mijn grote verbazing stonden er dingen in dat verhaal die leken op wat ik had geschreven én kwamen er dingen uit die ik eerder verleden week besproken had met mijn man.
De clanmoeder werd zwanger van haar geleerde lessen en moest haar kwetsbare zelf baren.
Ze moest leren vertrouwen op anderen en moest zien dat ze het waard was geliefden om haar heen te hebben. En deze wijze lessen werden haar aangereikt door een prachtige poema!
Een les van rust nemen, bij jezelf blijven, kwetsbaar zijn, je open stellen en je lief laten hebben.

Een glimlach en een traan verschenen op mijn gezicht.
Precies de dingen die ik heb moeten leren en nog steeds leer. En ineens snapte ik wel waarom die grote katten altijd her en der op mijn pad verschenen.
Ineens werd duidelijk wat ze me elke keer probeerde te vertellen, maar dat ik nooit de tijd nam of kon nemen om te luisteren.
Maar nu hoorde ik haar fluistering zó duidelijk in mijn ziel. En vielen er zo maar op eens een heleboel puzzelstukjes op hun plek.
Het was al zoals ik schreef, er moest een hoop ik mij sterven om iets opnieuw geboren te laten worden...
Schijnbaar baar ik straks een hele mooie kwetsbare kleine poema ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten