donderdag 19 november 2015

Sneeuw en kou

Toen ik besloot naar Zweden te verhuizen en dan ook nog redelijk hoog. Verklaarde een hoop mensen mij voor gek. Het was wel gaaf en leuk, maar ja die sneeuw en die kou. Dat zou niks voor mij zijn want ik was immers niet goed met kou.
En dat is helemaal waar, ik ben een koukleum, heb altijd koude voeten en handen en sneeuw in Nederland was drie keer niks.
Niet zo raar ergens want wat stelt het nou voor in Nederland? Je hebt er meer ellende dat pret van.
Nog steeds ben ik een koukleum, maar ben er beter op gekleed zeg maar. Vond ik vroeger dikke truien en vesten maar stom, nu draag ik ze graag en weet ik inmiddels dat mijn bijnieren zorgen voor die koude handen en voeten en daar word hard aan gewerkt.
Aan die bijnieren dan en dan ga ik er maar vanuit dat het goed komt met die koude handen en voeten.
Ik heb goede winterkleding, heb verwarmers voor in mijn schoenen en ook van die handwarmertjes die ik in mijn handschoenen kan schuiven.
Verder dikke sjaal en muts en ik kom er wel.

Nu we hier de eerste sneeuw hebben gehad (en er ligt inmiddels weer nieuwe sneeuw omdat het vannacht sneeuwde) is het mij absoluut niet tegen gevallen.
Waar ik eerst zoiets had van blijf nog maar even weg, heb ik nu zoiets van Bring it on!

Het is echt anders hier, evenals de kou. Doordat het hier niet zo gruwelijk vochtig is gaat de kou niet in je kleding zitten en dat scheelt een hele hoop.
En dan de kinderen.... Gisteren was de sneeuw die dit weekend was gevallen weg en Niiv was boos! De winter is weg gegaan riep ze kwaad. Dus vanmorgen had ik weer een dolgelukkig kind omdat het weer een witte wereld was.

Dit is een foto van als het echt flink heeft gesneeuwd in Dalarna.


Zo ziet ons huis er straks ook uit :-)


En geef toe dit is toch prachtig?

Ik vind het heerlijk die sneeuw, de wereld lijkt magisch, ís magisch. Het geluid is gedempt, alles wat kleur heeft zoals de vogels bijvoorbeeld knallen uit het landschap en alles lijkt stil te staan.
Het spelen met de kinderen is fantastisch en eigenlijk leuker dan in de zomer.
Sleetje rijden, sneeuwballen gooien, sneeuwpop maken. Het is zó ontzettend leuk.
En waarschijnlijk zijn we de sneeuw over 4 maanden ook compleet beu, maar ik denk dat het dan ook wel normaal is om te verlangen naar het voorjaar.
Voor nu geniet ik er intens van en van de blije snoetjes van mijn kinderen.
En voor nu vooral die van mijn dochter, wat oh oh wat was ze blij dat de winter terug was vanmorgen ;-)

1 opmerking:

  1. Ik denk inderdaad dat de luchtvochtigheid het grootste verschil met de kou in nederland. Genieten jullie van de sneeuw, dan geniet ik van jullie winterfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen